プロジェクト情報(概要) / Project information (abstract)

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基本情報 / Basic Informations

研究題目
Research Title

橋梁の通行止め時の迂回路距離の計算

Calculation of bypass route distance in case of bridge closure
状態
Status

完了

Completed projects
研究番号
Research Number
637
研究代表者
PI
長井 宏平  /  東京大学 生産技術研究所
事務担当者
Secretary
長井 宏平  /  東京大学 生産技術研究所
受入CSIS教員
CSIS reception staff

関本 義秀

Yoshihide SEKIMOTO
研究内容
Abstract

日本では高度経済成長期に建設された社会基盤インフラの老朽化が問題になっており,特に橋梁は道路ネットワークの中で最も重要な構造物であり,合理的な管理が求められている。しかし,特に市町村では長年にわたり十分な管理が行われこなかったために非常に劣化した橋梁が通行止めになることや,将来の人口減少を考慮すると撤去する橋梁も今後増えることが予想される。
そこで本研究では,橋梁が構造的劣化等による通行止めと,利用度が低くいなどの理由で撤去された場合の,迂回路の距離を計算する。中山間地域などでは迂回路の距離が長くなることが予想され,橋梁の重要度の指標となる可能性がある。一方,都会ではネットワークが整っており,迂回路距離は短い。対象とする自治体においてすべての橋梁を計算をすることで,迂回路距離の観点からの橋梁の重要度の順位を示す。
対象としては新潟県市町村を想定しており,現在約3000橋の橋梁位置情報が利用可能である。これと道路情報を合わせ,距離計算のプログラムを組むことで,迂回路距離を計算する予定である。市町村同士の比較からも,管理する橋梁の重要度合いの違いを示すことができると考えられる。

Nowadays in Japan, rational maintenance of infrastructure becomes a social problem because many of them were constructed during the rapid economic growth period that show severe damage. Especially, bridge is the most important structure in the road network. In municipalities, however, since they have not been maintained well, closure of road happens due the deterioration. In addition, removal of bridge will increase considering a decreasing of population in rural region.
In this study, calculation of distance of bypass route when bridge is closed due to damage or removal is conducted. It is expected that the distance becomes longer in mountainous region, which would be an index of importance of the bridge in the town. While in the big city, the distance is short because of well-established network.
By the comparison of the distances of all bridges in the town, ranking of the importance bridge will be shown.
For the calculation, bridge location data in Niigata prefecture will be used. Now, data of around 3,000 bridges are available in our research group. Together with road information, the distance of bypass route will be calculated by program.
It is also possible to compare the municipalities in terms of the importance of management of bridge.

研究期間
Research Period
2015-10-30 - 2017-03-31

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研究者 / Researchers

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長井 宏平 / 東京大学 生産技術研究所

利用データセット / Datasets used

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拡張版全国デジタル道路地図データベース 2015年版

Digital Road Map Database extended version 2015

研究成果 / Achievement

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